خبرگزاری فارس، گروه کتاب و ادبیات/ با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس، شاهد تولید نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در سراسر کشور هستیم  که گاه برخی از این تولیدات داخلی و بعضی دیگر وارداتی هستند.

در این راستا برخی از تولیدکنندگان داخلی آن هم با تبلیغ و استفاده از برندها و تصاویر غربی نظیر پرندگان خشمگین، باربی، بتمن، باب اسفنجی، بنتن و کیتی، محصولات فرهنگی خود را که بیشتر در حوزه نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر است از طریق دست‌فروشانی در سطح کشور به فروش می‌رسانند که به تازگی نیز شاهد فروش گسترده این نوع لوازم‌التحریرها در واگن‌های متروی تهران هستیم.

به همین منظور به سراغ چندین تولیدکننده و واردکنندگان لوازم‌التحریر رفته و با آنها درباره مشکلات این صنف به گفت‌وگو پرداختیم که در ذیل از خاطرتان می‌گذرد:

حسن کرباسیان مدیرعامل تولید «دوکا دفتر»، بیان می‌کند: حدود ۵۰ سال است که پدرم در حوزه تولید دفاتر تحریر فعالیت داشته و ۲۴ سال است که بنده به صورت جدی به این حوزه ورود یافته‌ام و زیر مجموعه یکی از اتحادیه‌های کشور به نام صحافان به شمار می‌روم.

 

 

* دامن‌زدن دولت و صدا و سیما بر تبلیغات تصاویر غربی در کشور

وی می‌افزاید: بیش از یک دهه از ورود و تولید نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر با برند و تصاویر غربی می‌گذرد. مشکلی که تاکنون وجود داشته، این است که دولت، صدا و سیما و وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی با ورود این محصولات و سپس پخش انیمیشن و کارتون‌هایی با این موضوع، به این قضیه دامن‌زده‌اند.

کرباسیان ادامه می‌دهد: یکی از دلایل ترویج فرهنگ غرب در کشور، به همین تولیدکنندگان ایرانی مربوط می‌شود، یعنی آنها با استفاده از تصاویر و کاراکترهای محبوب در میان مخاطبان کودک و نوجوان بر روی دفاتر و لوازم‌التحریر به اشاعه فرهنگ غرب پرداختند چراکه استفاده از این تصاویر بر روی محصولات فرهنگی سود خوبی را برای تولیدکنندگان ایرانی داشته و آنها هم به خاطر این سود بر تولید آن استمرار ورزیده‌اند.

 

 

* تبلیغات بسیار ضعیف لوازم‌التحریر اسلامی _ ایرانی در کشور

وی با اشاره به این مطلب که تاکنون شخصیت‌سازی و تبلیغات ما در حوزه نوشت‌افزار بسیار ضعیف بوده است، بیان می‌کند: برندهای غربی از پشتوانه و حمایت‌های مالی خوبی برخوردار هستند اما در کشور برای تولید یک برند اسلامی _ایرانی هیچ حمایتی وجود ندارد حتی اگر بخواهیم تصویری از یک برنامه تلویزیونی و یا یک فیلم را بر روی نوشت‌افزار قرار دهیم باید مبلغ گزافی را به تهیه‌کنندگان برنامه‌های مربوطه پرداخت کنیم.

کرباسیان ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی اوقات تولیدکنندگان ایرانی علاوه بر خرید تصاویری از شخصیت‌های تلویزیونی باید برای تبلیغات آن نیز مبلغی را به تهیه‌کنندگان پرداخت کنند که همین امر باعث بروز مشکلات مالی برای این افراد خواهد شد.

* در کشور ما بر روی همه چیز هزینه می‌شود، الا فرهنگ!!

به گفته وی، در کشور ما بر روی همه چیز هزینه می‌شود، الا فرهنگ!! در صورتی که باید بر اشاعه فرهنگ اسلامی _ ایرانی هزینه‌هایی صورت گیرد چراکه نمی‌توان به مقوله فرهنگ به چشم اقتصادی نگاه کرد یعنی اگر بخواهیم کار فرهنگی ماندگار و سالمی داشته باشیم، دولت نیز باید برای آن هزینه صرف کند.

این تولیدکننده نوشت‌افزار با اشاره به این مطلب که تصاویر غربی هنوز جایگاه خود را در میان مخاطبان حفظ کرده‌اند،‌ گفت: اکنون بازار لوازم‌التحریر کشور به تصاویر غربی اشباع شده است به همین منظور بهترین زمان برای فعالیت بر تصویرسازی ایرانی، همین زمان است یعنی باید با اندیشیدن تدابیر لازم تصاویر و کاراکترهای اسلامی _ ایرانی را وارد بازار نوشت‌افزار کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر اکنون شکرستان پرمخاطب است به خاطر اینکه مردم دیگر از تبلیغات و برندهای غربی خسته شده‌اند و به سمت دفاتر و تصاویر داخلی روی آورده‌اند، پس اکنون می‌توان با برنامه‌ریزی درست و به‌جا و با ساخت فیلم و انیمیشن برای مخاطبان کودک و نوجوان شخصیت‌هایی را خلق و در میان آنها به محبوبیت رساند.

 

 

بر اساس این گزارش، تولید کاراکتر و یا شخصیت کارتونی برای تصویرگران ایرانی که خوشبختانه در این حوزه نیز در جشنواره‌های مختلف جهان، خوب درخشیده‌اند، کار مشکل و نشدنی نیست به طور مثال چند سالی است که شاهد حضور پررنگ تصویرگران کتاب کودک و نوجوان در جشنواره‌های جهانی و کسب افتخاراتی برای آنها هستیم که اگر از این افراد برای تولید تصاویر و شخصیت‌های جدید به خوبی استفاده شود، قطعاً با برنامه‌ریزی صحیح می‌توان بازار اشباع شده از تصاویر غربی را به تصاویر ملی و بومی تغییر داد.

اکثر تولیدکنندگان ایرانی به خاطر نداشتن یا در دسترس نبودن تصاویری از انیمیشن‌های گوناگون ایرانی مجبور هستند که تصاویر خود را از اینترنت ذخیره و با کمی کیفیت‌سازی بر روی جلد دفاتر تحریر قرار دهند که اگر متولی فرهنگی در این بخش احساس خطر کند و با تشکیل گروهی از تصویرگران حوزه کودک و نوجوان به ایجاد خلاقیت و نوآوری در این حوزه پرداخته و تصاویر را با قیمتی اندک و یا رایگان در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار دهد، قطعاً بازار ایران نیز با تصاویر و کاراکترهای ایرانی _ اسلامی به اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی خواهد پرداخت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست